کیکاووس جهانداری نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی در سال ۱۳۰۲ ه. ش. در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود. پس از طی تحصیلات مقدماتی، وارد دانشگاه تهران شد و به سال ۱۳۲۸ در رشتهٔ زبانهای خارجی از دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی فارغالتحصیل شد. مدتی در کتابخانهٔ دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران به کار پرداخت. از سال ۱۳۳۴ مدت ۱۱ سال، سمت معاونت کتابخانهٔ مجلس (سنای سابق) را عهدهدار بود و پس از آن تا پیش از انقلاب ایران سمت ریاست آن کتابخانه را در اختیار داشت. در سال ۱۳۳۹ به مدت ۶ ماه، به دعوت دانشگاه فرانکفورت رهسپار کشور آلمان شد و در آن جا به تدریس زبان فارسی پرداخت. وی همچنین مدتی مدیر بخش منابع خارجی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود.
کیکاووس جهانداری از مترجمان نامدار ایرانی است و کتابهای متعددی
را از زبان آلمانی و انگلیسی به فارسی برگردانده است. وی همگام با مترجمان
بزرگی همچون احمد آرام، نجف دریابندری، محمد قاضی و ... با تکیه بر ترجمهٔ
دقیق و نثر روان نوشتاری، سهم بهسزایی در آشنایی ایرانیان با آثار
برگزیدهٔ جهانی داشته است. از ترجمههای خوب او میتوان به آثار زیر اشاره
کرد: گرگ بیابان، اثر هرمان هسه، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۶. دربارهٔ
شاهنشاهی ایران، اثر انگلبرت کمپفر، انجمن آثار ملی، ۱۳۵۰. سفرنامه کمپفر،
اثر انگلبرت کمپفر، انتشارات خوارزمی، ۱۳۶۳. سفرنامه بلوشر، اثر ویپرت فون
بلوشر، انتشارات خوارزمی، ۱۳۶۳. زیر آفتاب سوزان (خاطرات نیدرمایر)، اثر
اسکارفون نیدرمایر، نشر تاریخ ایران، ۱۳۶۳. سفرنامه پولاک، اثر یاکوب
ادوارد پولاک، انتشارات خوارزمی، ۱۳۶۸. شاه اسماعیل دوم صفوی، اثر والتر
هینتس، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۱. جغرافیای تاریخی فارس، اثر پاول
شوارتس، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۷۳. قطار به موقع رسید، اثر هاینریش
بل، نشر چشمه، ۱۳۷۷. بیلیارد در ساعت نه و نیم، اثر هاینریش بل، سروش،
۱۳۷۷. تشکیل دولت ملی در ایران، اثر والتر هینتس، انتشارات خوارزمی، ۱۳۷۸.
جهانهای گمشده، اثر آن تری وایت، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰. مبانی
تاریخ ساسانیان، اثر کلاوس شیپمان، نشر فرزان روز، ۱۳۸۴. روم و ایران، اثر
انگلبرت وینتر - بئاته دیگناس، نشر فرزان روز، ۱۳۸۶. برگردان یک مقاله از
سید حسن تقی زاده در رابطه باگاهشماری ایرانی اززبان آلمانی ،در کتاب بیست
مقاله تقی زاده ،ترجمه سیزده اثر اززبانهای انگلیسی و فرانسه به فارسی توسط
استاد احمد آرام صورت پذیرفته است .
کیکاووس جهانداری به سبب بیماری ریوی در بیمارستان جم بستری شد و روز دوم بهمن ماه ۱۳۹۳ در تهران چشم از جهان فروبست.
منابع
------------------------------------------
- ویکی پدیا : دانشنامه آزاد اینترنتی
زندگینامه
علی آهی فرزند حاج قربانعلی آهی مداح برجسته و شاعر معاصر در روز دوشنبه 21 جمادی الاول 1346 ه. ق. مطابق با 14 آبان ماه 1307 ه. ش. در تهران، بازارچه پامنار به دنیا امد.
وی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.
او دروس ادبیات صرف و نحو، منطق و فقه ، اصول ، تفسیر، علم کلام ، رجال، علم حدیث را از محضر اساتید بزرگواری همچون حاج سید علی اصغر میردامادی ، حاج شیخ احمد مجتهدی، حاج سید محمد ضیاء آبادی و منظومه سبزواری را در نزد حضرت آیت الله حاج سید رضی شیرازی و نهج البلاغه را از آیت الله حاج سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران فرا گرفته است.
علم کلام را از آیت الله حاج میرزاحسن لواسانی و اخلاق وعلوم اعتقادی در شعر و شاعری و نقدو تحلیل آن را به غیر از استفاده از کتابهای معتبر اسلامی و ماخذ شیعی ازمحضر علماء بزرگواری همچون آیت الله حاج شیخ محمدجواد خراسانی در تهران و آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی مرجع تقلید شیعیان در نجف اشرف، بوِیژه آیت الله العظمی حاج سید محمد هادی میلانی مرجع تقلید شیعیان جهان در مشهد رضوی و آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی، زاهد زمان در مشهد رضوی و آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی مرجع تقلید قم، آیت الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی در مشهد رضوی، آیت الله العظمی حاج سید محمد وحیدی مرجع تقلید در قم، آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی مرجع تقلید در قم، و آیت الله حاج سید عبدالحسین دستغیب در شیراز آموخت.
همچنین علی آهی از نوجوانی تحت اوامر و مواعظ آیت الله حاج سید ابوالقاسم کاشانی و به دستور ایشان علیه رژیم ستمشاهی مبارزات فراوانی داشت ونیز عضو هیئت مدیره جمعیت اتحاد مسلمین به بهری و زعامت آیت الله حاج سید هدایت ا... تقوی شیرازی علیه مسلک بهائیت بود و نیز عضو جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی بود. قابل ذکر است که نامبرده در راستای این مبارزات بارها از سوی ماموران ساواک و اطلاعات شهربانی دستگیر و بازداشت گردید.
در زمان ملی شدن صنعت نفت و رهایی آن از چنگال شیطان انگلستان، علی آهی با دیگر همرزمان طرفدار آیت الله کاشانی نقش موثری داشت.
در شکل گیری نظام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (رضوان ا...) جلسات مخفیانه بر ضد رژیم ستم شاهی و در تظاهرات علیه دستگاه دیکتاتوری طاغوت نیز حضور داشت و دو فرزند او یکی به نام حسین « ابن آهی» در تهران بازداشت و مورد شتم و جرح قرار گرفت و دیگر به نام حسن آهی در مشهد رضوی از طلبه های مدرسه امام صادق(ع) بود که آن مدرسه به زعامت آیت الله میلانی اداره می شد؛ او به واسطه فعالیت های زیادش علیه رژیم و مشارکت در تظاهراتی که در مشهد رضوی برپا می شد توسط ماموران ساواک دستگیر شدو در زندان ساواک او را شکنجه نمودند.
نیز علی آهی در زمان ورود امام (رضوان ا...) از فرانسه به تهران جزء اعضا انتظامات مستقبلین امام بود.
علی آهی پس از پیروزی انقلاب در مسئولیت های متعدد منشاء اثر بود که ازجمله فعالیت های نامبرده شرکت در جبهه های جنگ ایران و عراق و شرکت در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان خدمات شایانی نمود.
همچنین او سالها مدیریت کاروانهای حج بیت ا... الحرام را عهده دار بود و حدود هفتاد مرتبه به زیارت حج بیت ا... الحرام و عمره مفرده توفیق پیدا کرد و سالهای متمادی به زیارت اعتاب مقدسه مشرف گردید.
نامبرده در طول تلاشهای مذهبی و علمی خویش موسس محافل و مساجد و حسینیه های متعددی بوده است که از آن جمله تشکیل چند کتابخانه وتاسیس چند مسجد در تهران و آبعلی و تاسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی و حومه در شهر آبعلی می باشد.
ناو در امور حسینیه و نقل احادیث از سوی مراجع بزرگ و آیات عظام دارای اجازه های متعددی است، از آن جمله آیات عظام : خوئی، حاج سید عبدالهادی شیرازی، حاج سید محسن حکیم، حضرت حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید محمدرضا گلپایگانی ، حاج سید عبدالله شیرازی، حاج سید محمدهادی میلانی، سید شهاب الدین نجفی مرعشی و همچنین از امام خمینی .
علی آهی از سن 10 سالگی در سال 1316 به تشویق ماد خود شروع به مداحی اهل بیت نمود و از سال 1336 ه. ش. شروع به سرودن اشعار نمود .
وی عضو هیئت امنا و هیئت مدیره موسسه بنیاد دعبل خزاعی و رئیس هیات مدیره ی خانه مداحان بود.
استاد آهی در روزیکشنبه 16 فروردین 1394 ه. ش. در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران درگذشت و پیکر او پس از تشییع در قطعه ی 301 فبرستان بهشت زهرا ( قطعه ی ویژه ی مداحان ) به خاک سپرده شد.
کتاب ها
منابع
--------------------------------------------
- دماوند نامه
خون بلبل را نه تنها در چمن گل می خورد
هر کجا خاری است آب از چشم بلبل می خورد
بس که کردم گریه خون دیده تا ابرو رسید
آب این سرچشمه طغیان کرده بر پل می خورد.
منابع
------------------------------------------------------------
-تذکره نصرآبادی ج1 ص520
- تذکره سخنوران قم صص296 و 297
و بعضا به سبب تلاش های رسانه ای برخی از مشاهیر و بزرگان خیلی بالاتر از آنچه هستند به مردم معرفی می شوند و اینگونه از این عقبه ی ملی و مذهبی خود صیانت می کنند و البته از این طریق نسبت به حفاظت و مراقبت از میراث های گرانبهای فرهنگی مذهبی و انسانی خود که همان دانشمندان دینی یا علمی می توانند باشند تلاش می کنند .
اما در کشور ما علی رغم دارا بودن تاریخی سرشار از دانشمندان و مشاهیر علمی و دینی حتی در عصر معاصر ، با نوعی کم توجهی و یا غفلت نسبت به این تاریخ غنی مواجه هستیم و بسیاری از هموطنان و خصوصا نسل های جدید میزان آشنایی شان با مشاهیر و فیلسوفان معاصر کشورشان حتی بسیار بسیار کمتر از بازیکنان فوتبال یا هنرپیشه های هالیوودی است ! درک این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که برای پیشرفت کشور و جامعه نیازمند تحولات اساسی در حوزه ی علوم انسانی هستیم و ریشه یهای آن را هم بایستی در تفکرات و دیدگاه ها و آثار به جا مانده از فلاسفه و مشاهیر دینی و اسلامی خصوصا در دهه ی اخیر جست و جو نمود .
از سوی دیگر انقطاع نسل های جدید با هویت مکتبی و تفکراتی کشور خود و یا بیگانگی با علما و شخصیت های تاثیرگذار تاریخ معاصر ، تهدیدی برای خودباختگی فرهنگی و تزلزل در حفظ اصالت هویت محسوب می گردد .
بماند که حق این علما به سبب زحمات و تلاش های که منجر به آثار و خدمات ماندگاری در حوزه ی علوم اسلامی و علوم انسانی شده است ایجاب می کند که نزد مردم بیش از پیش معرفی شوند و شخصیت های خاص و الگوی ایشان برای مردم تبیین گردد .
علامه بحرالعلوم، سید حیدرآملی، میرزا ابوالحسن جلوه ، میرزا ابوالقاسم قمی ، میرزا حبیب خراسانی ، علامه شعرانی ، شیخ محمد تقی آملی ، حکیم محمدرضا قمشه ای صحبا ، علامه عصار ، علامه شعرانی ، فاضل تونی ، مدرس زنوزی ، حیدر املی ، میرزای قمی و استاد جلال همایی از جمله مشاهیر ایرانی در رشته علوم انسانی و فلسفه هستند.