مشاهیر علوم انسانی ایران

آشنایی با مشاهیر برجسته معاصر و گذشته ایران زمین و مسائل متنوع آموزشی

مشاهیر علوم انسانی ایران

آشنایی با مشاهیر برجسته معاصر و گذشته ایران زمین و مسائل متنوع آموزشی

زمین شناسى


پژوهش‌های زمین‌‌شناسی 
۱. چگالی کانى‌ها. ابوریحان در کتاب الجماهر فى معرفه الجواهر به شرح فلزها و جواهرهاى قاره‌هاى آسیا، اروپا و آفریقا مى‌پردازد و ویژگى‌هاى فیزیکى ماند بو، رنگ، نرمى و زبرى حدود ۳۰۰ نوع کانى و مواد دیگر را شرح مى‌دهد و نظریه‌ها و گفتارهاى دانشمندان یونانى و اسلامى را درباره‌ى آن‌ها بیان مى‌کند. او چگالى‌سنج دقیقى اختراع کرد و چگالى کانى‌هاى شناخته شده را اندازه‌گیرى کرد. اندازه‌گیرى‌هاى او با اندازه‌گیرى‌هاى امروزى، که با ابزارهاى پیشرفته انجام مى‌شود، چندان اختلاف ندارد. 

۲. چاه‌هاى آرتزین. بیرونى در آثار الباقیه درباره‌ى فوران آب از برخى چشمه‌ها و چاه‌ها چنین مى‌گوید: "اما فوران چشمه‌ها و صعود آب به سمت بالا، علتش این است که خزانه‌ى آن از خود چشمه‌ها بالاتر جاى دارد، مانند فوران معمولى و گرنه آب هرگز به سوى بالا جز این که منبع آن بالاتر باشد، نخواهد رفت. بسیاری از مردم که چون علت امرى طبیعى را ندانند، به همین اندازه کفایت مى‌کنند که بگویید الله اعلم، مطلبى را که ما گفته‌ایم انکار کرده‌اند و یکى از آنان با من به منازعه پرداخت. البته ممکن است آب به قله‌ى کوه هم برود، به شرط آن که قله‌ى کوه از منبع و مخزن آب، پایین‌تر باشد." 

۳. اندازه‌گیری قطر و محیط زمین. در کتاب قانون مسعودى نوشته است: "در سرزمین هند، کوهى را مشرف بر صحراى 


هموارى یافتم که هموارى آن همسان هموارى سطح دریا بود. بر قله‌ى آن محل برخورد ظاهرى آسمان با زمین، یعنى دایره‌ى افق را اندازه گرفتم که از خط مشرق و مغرب به اندازه‌ى اندکى کم‌تر از ثلث و ربع درجه، انحطاط داشت و من آن را ۳۴ دقیقه محسوب داشتم. سپس از تفاع کوه را از طریق رصد کردن قله‌ى آن از دو نقطه الحجر این قله، که بر یک امتداد بودند، اندازه گرفتم که مساوى ششصد و پنجاه و دو ذراع در آمد و چون حساب کردم، تقریبا ۵۸ میل درآمد و از این‌جا به درستى اندازه‌گیرى منجمان مأمون اطمینان یافتم." او در پایان کتاب اسطرلاب، روش ریاضى به دست آوردن شعاع، محیط، مساحت و حجم کره‌ى زمین ر شرح داده است. 

۴. پژوهش‌های دیگر. شرح گردش زمین به دور خودش؛ بیان این که دره‌ى سند را باید دریایى کهن دانست که با مواد رسوبى پر شده است. 

علوم انسانى

برنامه آموزشی علوم اقتصادی یکی از برنامه های آموزشی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران می باشد. 
و دارای 6 گرایش می باشد این گرایشها عبارتست از: 
1. اقتصاد نظری 
2. اقتصاد بازرگانی 
3. اقتصاد صنعتی 
4. اقتصاد حمل و نقل 
5. اقتصاد پول و بانکداری 
6. اقتصاد کشاورزی، گرایش اقتصاد بازرگانی دارای گرایش بیمه می باشد. 
اهداف کلی آموزشی کارشناسی علوم اقتصادی عبارتند از: 
الف- دیدگاهها و تفکری که منبعث از جهان بینی اسلام و منطبق با اصول و ضوابط مکتب اقتصادی اسلام باشد دریافت کنند. 
ب- مسائل و مشکلات اقتصادی واحدهای بخش عمومی و خصوصی را در مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار داده، در ارائه طریق با کارشناسان ارشد همکاری کنند. 
ج- در سطوح مختلف مدیریت اقتصادی واحدهای دولتی و غیردولتی با استفاده از تجربیات علمی انجام وظیفه کنند. 
د- بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات عالیه و کسب تخصص در سطوح بالاتر را تحصیل کنند. 
در جهان امروز اقتصاد همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است . در بسیاری از مسائل اقتصاد حرف اول را می زند به جهت همین اهمیت است که گرایش هایی که در رشته های اقتصادی وجود دارد بخش عظیمی از شئونات زندگی را به خود اختصاص داده است. قبل از توضیح این رشته به تعریفی از فعالیت‌های اقتصادی برای شما بپردازیم تا بفهمیم که علوم اقتصادی چه وظیفه‌ای به عهده دارد. فعالیت اقتصادی مجموعه تلاش‌هایی است که بشر برای رفع نیازهایش از طریق بهره‌برداری و استفاده از منابع طبیعی در اختیارش انجام می‌دهد. بشر در طول حیات خود سعی کرده با تلاش مستمر با شناخت طبیعت و کشف قوانین حاکم بر آن، قوای طبیعی را به استخدادم خود گرفته و از آنها برای بالابردن سطح زندگی خویش استفاده نماید. 
علم اقتصاد علم ارائه بهترین راههاست برای بهره‌برداری از منابع محدود مادی و در نتیجه بالا رفتن سطح زندگی مردم. در واقع ارائه بهترین شکل استفاده از منابع و امکانات به عهده علم اقتصاد است بنابراین می‌توان بطور خلاصه گفت که انسان تلاش می‌کند از منابع محدود و فناپذیر در مدت زمانی طولانی‌تر استفاده کند. 
اندیشه اقتصادی در روزگار ما دچار تحولاتی به درازای عمر انسان شده است تعاریف علوم اقتصادی در جوامع پیشرفته و توسعه یافته آنقدر عمیق گشته که وسعت و عمق ان باعث بوجود آمدن کرسی‌های متعدد درسی و تاسیس مراکز علمی متعدد و پیشرفته‌ای شده است. 
اقتصاد یک علم اجتماعی است که به وسیله آن نیازهای مادی (آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، و اشتغال) و نیازهای عمومی را سازمان می‌دهد. داشتن پایه قوی در زمینه مسائل اقتصادی و هوش آماری و ریاضی بالا از عوامل موفقیت در این رشته است. ضریب درس ریاضی 4 و ضریب درس تاریخ و جغرافی 3 می‌باشد. به هر حال علوم اقتصادی جذابیت‌های خود را داراست و امکان ادامه تحصیل در حد دکتری نیز وجود دارد.

مقدمه

مقدمه 
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به جهت بارور کردن اهداف فرهنگی انقلاب و در راستای تامین نیروی کار آمد و مورد نیاز مراکز آموزشی با بهره گیری از دو اهرم قدرتمند حوزه و دانشگاه تاسیس ، و به تربیت نیرو هایی همت گماشت که بتوانند در آینده نیازهای علمی و فرهنگی جامعه را متناسب بار ایدئو لوژیکی انقلاب بر اورده نمایند . 
خوشبختانه عملکرد دانشگاه در چند سال اخیر با فارغ التحصیل شدن دانشجویانی که هم اکنون در سنگرهای علمی و فکری مشغول انجام وظیفه هستند بهترین دلیل این مدعاست . 
از آنجائیکه تحول و پویائی برنامه های آموزشی کما و کیفا یکی از بهترین ارتقاء علمی و کاربردی مراکز آموزشی است ،رشته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در جهت تحول برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد خود به تاسیس شاخه های فقه و اصول ، فلسفه و کلام ، قران و حدیث و ارشاد با اهداف زیر پرداخته است : 
1 – آشنایی تخصصی با فقه و اصول در حدود دوره سطح در حوزه های علمیه و تاریخ فقه و فقها 
2 – آشنایی تخصصی با آیات و احادیث ، تاریخ و علوم قرآنی و روش های مختلف تفسیری 
3 – آشنایی تخصصی با تاریخ فلسفه ، فلسفه، کلام وعرفان اسلامی و سایر مکتبهای مهم فلسفی 
4 – آشنایی تحلیلی با تاریخ اسلام 
5- آشنایی با عقاید ، تاریخ ادیان و فرق اسلامی 
6 – آشنایی با کلیاتی از علم سیاست و اقتصاد 
7 – آشنایی با روش تحقیق و تدریس در مراکز عالی آموزشی و تحقیقاتی علوم انسانی در داخل و خارج از کشور 
8 – آشنایی با ادبیات و زبان عربی و یک زبان خارجی در حد مکالمه . ترجمه نگارش و تبیین معارف اسلامی

احمدشاملو

 

تهمت 

مردی روستایی تبر خویش گم کرد. بدگمان شد که مگر پسر همسایه دزدیده است و به مراقبت او پرداخت. در رفتار و لحن کلامش همه حالتی عجیب یافت؛ چیزی که گواهی می‌داد که دزدِ تبر اوست.
اندکی بعد، روستایی تبرش را بازیافت، مگر آخرین باری که به آوردن هیمه(هیزم سوختنی) رفته بود، تبر در کوه بر جای مانده بود.
چون بار دیگر به مراقبت پسر همسایه پرداخت، در رفتار و کلام او هیچ چیز عجیبی نیافت؛ هیچ چیز گواهی نمی‌داد که دزد تبر اوست! 

احمد شاملو

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم آذر 1393ساعت 19:22  توسط مطلبی |  

على شریعتى

علی شریعتی در سال 1312 ، در مزینان به دنیا به دنیا آمد. در سال 1344 به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد وارد شد و در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت . در سال 1337 با عنوان شاگرد اولی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ادبیات فارسی گشت و به برای تحصیل به فرانسه اعزام گردید. دکتر علی شریعتی پس از پایان کار دانشسرا به آموزگاری پرداخت . در سال 1343 دکتر شریعتی با گرفتن دکترا در هر دو رشته تاریخ و جامعه شناسی مذهبی به ایران بازگشت . اما به دلیل مسائل سیاسی توسط دستگاه حکومت پهلوی دستگیر شد . پس از آزادی به خراسان زادگاهش باز گشت. او مدتی بیکار بود تا آنکه استاد جامعه شناسی فارغ التحصیل سوربن را اداره فرهنگ مشهد به عنوان دبیر انشا کلاس چهارم یک دبیرستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام نمود. سپس به شهر آمد و در دبیرستانها به تدریس پرداخت . بالاخره به عنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد. در سال 1348شریعتی به حسینیه ارشاد دعوت شد و پس از مدت کوتاهی مسئولیت امور فرهنگی حسینیه ارشاد را به عهده گرفت و به تدریس جامعه شناسی مذهبی ، به خصوص تاریخ شیعه پرداخت . مرگ دکتر علی شریعتی از جمله معماهایی است که در هاله ای از ابهام فرو رفته است . شریعتی که هیچگاه به بیماری قلبی دچار نبوده ، تحت عنوان سکته قلبی ، مرگ او را در تاریخ 29 خرداد 1356 اعلام نمودند .

گروه : علوم انسانی

رشته : علوم اجتماعی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم آذر 1393ساعت 17:52  توسط کیمیا مومنى  | 



دربارهٔ علوم انسانى


یکی از ضروری ترین مسائلی که در جهان امروز شکل جدی به خود گرفته ، صنعت بیمه است . حوادث روزگار آنقدر متنوع و غیر قابل کنترل شده است که هیچ گاه نمی توان تصور کردکه می توانست راهی بهتر از بیمه را تصور کرد بیمه همانند حوادث دچار تنوع و تعددشده است و برای هر یک از حوادث نوع خاصی از بیمه تعریف شده است… 

یکی از ضروری ترین مسائلی که در جهان امروز شکل جدی به خود گرفته ، صنعت بیمه است . حوادث روزگار آنقدر متنوع و غیر قابل کنترل شده است که هیچ گاه نمی توان تصور کردکه می توانست راهی بهتر از بیمه را تصور کرد بیمه همانند حوادث دچار تنوع و تعددشده است و برای هر یک از حوادث نوع خاصی از بیمه تعریف شده است . 

دوره کاردانی بیمه یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از آموزش آن تربیت افرادی است که پساز یک آموزش دو ساله نظری و عملی به طور رسمی عهده دار مسئولیت هایی در شبکه بیمه ای کشور، به ویژه در دوره های اجرایی میانی و پایین تر گردیده و خلاء حرفه ای موجود دراین زمینه را بر طرف نمایند.

طول دوره و شکل نظام: 

طول دوره کاردانی بیمه حداقل 5 ترم می باشد. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته فعال در نظر گرفته شده است ( که البته با نظر شورایعالی برنامه ریزی قابل افزایش است.)


درس های رشته:

ردیف
                       نام درس
1
آمار و کاربرد آن در مدیریت
2
اصول بیمه
3
اقتصاد خرد
4
اقتصاد کلان
5
بازاریابی و مدیریت بازار
6
بیمه اشخاص (1)
7
بیمه اموال (1)
8
بیمه اموال (2) (بیمه دریایی)
9
بیمه مسئولیت
10
بیمه های اتکایی
11
تربیت بدنی 1
12
حسابداری 1
13
حسابداری 2
14
حسابداری شرکت های بیمه
15
حقوق بیمه
16
حقوق تجارت
17
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت (1)
18
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت (2)
19
زبان تخصصی بیمه 1 و 2
20
زبان خارجی عمومی
21
فارسی عمومی
22
مبانی رفتار سازمانی
23
مبانی سازمان و مدیریت
24
مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت
25
کلیات حقوق
بازار کار:

فارغ التحصیلان دوره کاردانی قادر خواهند بود فعالیتهای زیر را در سیستم بیمه ایکشور به ویژه در سطح شعب استانها انجام دهند.

1. انجام امور مربوط به صدور 2. انجام امور مربوط به تسویه خسارات 3. انجام امور مربوط به حسابداری شعب 4. سرپرستی و یا معاونت واحدهای تابعه صنعت بیمه


شرایط علوم انسانى

شرایط ورود به رشته ی ادبیات و علوم انسانی

1 : مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور، هر یک از درس های ادبیات فارسی (معدل درس های قرائت، املا و انشای فارسی) و عربی در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.

2 : در درس های ادبیات فارسی(1)، زبان فارسی(1)، عربی (1) و مطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه نمره ی حداقل 10 را کسب کرده باشد و نمره ی درس ادبیات (معدل درس های ادبیات فارسی(1) و زبان فارسی (1)) حداقل 12 باشد.

3 : مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و سال اول دوره ی متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
1 : مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور، هر یک از درس های ادبیات فارسی (معدل درس های قرائت، املا و انشای فارسی) و عربی در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد. 2 : در درس های ادبیات فارسی(1)، زبان فارسی(1)، عربی (1) و مطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه نمره ی حداقل 10 را کسب کرده باشد و نمره ی درس ادبیات (معدل درس های ادبیات فارسی(1) و زبان فارسی (1)) حداقل 12 باشد. 3 : مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و سال اول…





تاریخ : یکشنبه 93/9/2 | 2:27 عصر | نویسنده : rezazarei | نظرات (یک)

علوم انسانى

درعین‌حال، بسیاری از شاخه‌های علوم انسانی چون مدیریت، اقتصاد، حسابداری،جغرافیا و روان‌شناسی برای تجزیه و تحلیل از برخی علوم غیرانسانی همچون ریاضیات کاربردی (در مدیریت)، آمارِ کاربردی و تحلیلرگرسیون (اقتصاد و روانشناسی)، GIS و سیستم‌های راداری و سنجش از دور (در جغرافیا) و سایر روش‌های تجربی استفاده می‌کنند.

جایگاه علوم انسانى


جایگاه علوم انسانی

انسان، ذاتاً کنجکاو است و میل دارد نیازهای خویش را با دانائی و آگاهی مرتفع سازد. انسان و مجموعه عالم هستی، هرچند یک واحد منسجم وپویا ست وسیرغائی واحدی را طی می‌کند، لکن در مطالعه و تحقیق – عمدتاً – (چه در روش‌شناسی و روش‌های علمی‌ و پژوهشی، و چه در زمینه و موضوع مورد مطالعه)، تجزیه‌گرا و جزئی‌نگر است و در عین علم، کاشف حقیقی واحد است، اما در گستره فعالیت‌‌‌های علمی‌ در عالم ذهن بشر، تجلیات متعدد و متنوع چه به لحاظ روش‌شناسی و چه به لحاظ موضوع مورد مطالعه ـ یافته است و در یک تقسیم‌‌بندی کلی، علوم به 3 حوزه منقسم می‌‌شوند: 
1. علوم انسانی2. علوم ریاضی 3. علوم تجربی. هرچند مطالعات و پژوهش‌‌های علمی‌ جدید، مرز علوم گوناگون را در این سه حوزه، بیش از پیش ـ و به‌شدت ـ مخدوش ساخته است و خصوصاً شکل‌گیری رشته‌های میان رشته‌ای علوم ـ نظیر جغرافیای انسانی، برنامه‌ریزی شهری و روستایی، بیوکراسی، روان‌شناسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، اخلاق زیستی، و.... ما را بر آن می‌دارد که به یک بازنگری در تبیین عوامل و شاخص‌های تقسیم‌بندی علوم در حوزه‌های مختلف بپردازیم.

جامعه انسانی یک نهاد زیستی ـ فرهنگی است که در  شکل‌گیری و بقاء آن، هم میراث  ژنتیکی  ما مؤثر است و هم میراث فرهنگی. جامعه انسانی برای بقاء و پویائی توأم با تعالی و پیشرفت، نیازمند به برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب  است و برای برنامه‌ریزی و مدیریت درست، محتاج عوامل و معیارهای متعددی  است ـ از جمله درنظر داشتن یافته‌های علمی‌ و روش‌‌های آن ـ خصوصاً علوم  انسانی و یافته‌های آن مستقیماً در شعاع جامعه قرار دارد واستفاده مطلوب و بهینه  از آنها در برنامه‌‌های کلان فرهنگی و اجتماعی جامعه بسیار مؤثر است و سبب  تقویت و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌گردد، هم ظرفیت  کلی و عمومی‌ جامعه را در چارچوب علمی‌ تعریف و تبیین می‌کند و حدود و ثغور آن را مشخص می‌نماید و هم زمینه و فضای توسعه و ارتقای مستمر آن را فراهم می‌سازد.

 

ابوریحان بیرونى

ابوریحان بیرونی


ابوریحان محمد بن احمد

بیرونی[۲][۳] (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲ 

خورشیدی، کاث، خوارزم - درگذشتهٔ

۲۲ آذر ۴۲۷، غزنین)، دانشمند و

ریاضی‌دان، ستاره‌شناس،

تقویم‌شناس،انسان‌شناس، هندشناس، 

تاریخ‌نگارِ بزرگِ

ایرانی[۴][۵][۶][۷] و همه‌چیزدان در سدهٔ 

چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را 

بزرگ‌ترین دانشمندِ مسلمان و یکی از 

بزرگ‌ترین دانشمندانِ ایرانی در همهٔ

اعصار می‌دانند.[۸]همچنین او را

پدرِ انسان‌شناسی وهندشناسی می‌دان

ند.[۹] وی به زبان خوارزمی، زبان

فارسی، زبان عربی و زبان

سانسکریت مسلط بود و با زبان

یونانی باستان، عبری توراتی و زبان

سریانی آشنایی داشت. بیرونی


یک نویسندهٔ بی طرف در نگارشِ 

باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود 

و به‌پاسِ پژوهش‌های قابلِ توجه‌اش،

با عنوانِ اُستاد شناخته شده است

علوم انسانى

تاریخ : دوشنبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۵ | 9:28 | نویسنده : ღღღ maryam goli ღღღ

علوم انسانی به دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که به موضوعاتی چون جامعه فرهنگ، زبان، رفتار و کنش انسان، و روان و اندیشهٔ افراد توجه دارد. جامعه شناسی، روان شناسی، زبانشناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و تاریخ چند نمونه از رشته‌های علوم انسانی‌اند. علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم "علوم انسانی مدرن" و دوم "علوم انسانی جدید" که با نام پست مدرن هم خوانده می‌شود. در "علوم انسانی جدید" با روش‌های عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری-تعمقی امور انسانی را مطالعه می‌کنند. این روش‌ها معمولاً در تقابل با روش‌های تجربی در علوم تجربی و علوم انسانی مدرن قرار می‌گیرند. در علوم انسانی جدید روش بررسی موضوعات و پژوهش پیرامون آن‌ها بیشتر با روش مشاهدهٔ غیر مستقیم است. در عین حال بسیاری از شاخه های علوم انسانی چون مدیریت،اقتصاد،حسابداری،جغرافیا و روانشناسی برای تجزیه و تحلیل از برخی علوم غیرانسانی همچون ریاضیات کاربردی(در مدیریت)،آمار کاربردی و تحلیل رگرسیون(اقتصاد و روانشناسی)، GISوسیستم های راداری و سنجش ازدور(در جغرافیا)وسایر روشهای تجربی استفاده میکنند. در واقع میتوان گفت آنقدر که برخی علوم پایه همچون: آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی در علوم انسانی اثرگذار بوده اند و مورد استفاده قرار میگیرند،در سایر علوم کاربرد پیدا نکرده اند!

 

 

منبع :کتاب جامعه شناسی 1....

 

باباطاهر

باباطاهر

+ نوشته شده در  جمعه چهاردهم آذر 1393ساعت 22:35  توسط مطلبی |  نظر بدهید

عـــــزیــزان مـــوســـم جوش بهــاره 
چمن پر سبزه صحرا لاله زاره 
دمی فرصت غنیمت دان درین فصل
که دنیـــــای دنی بی اعتباره 

باباطاهر   

 به صحرا بنگرم صــحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم 
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
 

باباطاهر  

مشاهیرعلوم انسانى

توسط کیمیا مومنى  |  نظر بدهید

علی شریعتی در سال 1312 ، در مزینان به دنیا به دنیا آمد. در سال 1344 به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد وارد شد و در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت . در سال 1337 با عنوان شاگرد اولی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته ادبیات فارسی گشت و به برای تحصیل به فرانسه اعزام گردید. دکتر علی شریعتی پس از پایان کار دانشسرا به آموزگاری پرداخت . در سال 1343 دکتر شریعتی با گرفتن دکترا در هر دو رشته تاریخ و جامعه شناسی مذهبی به ایران بازگشت . اما به دلیل مسائل سیاسی توسط دستگاه حکومت پهلوی دستگیر شد . پس از آزادی به خراسان زادگاهش باز گشت. او مدتی بیکار بود تا آنکه استاد جامعه شناسی فارغ التحصیل سوربن را اداره فرهنگ مشهد به عنوان دبیر انشا کلاس چهارم یک دبیرستان در یکی از روستاهای مشهد استخدام نمود. سپس به شهر آمد و در دبیرستانها به تدریس پرداخت . بالاخره به عنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد. در سال 1348شریعتی به حسینیه ارشاد دعوت شد و پس از مدت کوتاهی مسئولیت امور فرهنگی حسینیه ارشاد را به عهده گرفت و به تدریس جامعه شناسی مذهبی ، به خصوص تاریخ شیعه پرداخت . مرگ دکتر علی شریعتی از جمله معماهایی است که در هاله ای از ابهام فرو رفته است . شریعتی که هیچگاه به بیماری قلبی دچار نبوده ، تحت عنوان سکته قلبی ، مرگ او را در تاریخ 29 خرداد 1356 اعلام نمودند .

گروه : علوم انسانی

رشته : علوم اجتماعی

حسابدارى

مقدمه 
امروزه حسابداری آنقدر دچار تغییر و تحول گشته که بخش های دولتی را از بخش خصوصی و کلان را از خرد جدا نموده ، زمانی که مالیات در قوانین کشورها شکل جدی و کاربردی بخود گرفت و شرکت ها و کارمندان مجبور به پرداخت مالیات شدند دولت برای محاسبات فنی مالی خود ناچار به تربیت افرادی شد که بتوانند این مهم را به پایان برسانند. دوره کاردانی حسابداری با گرایشهای دولتی و مالیاتی یکی از رشته های آموزش عالی است که هدف آن آموزش و تربیت کاردانهای مالی محاسباتی و مالیاتی درنظام مالی دولتی و سطوح مختلف سازمان هزینه و خزانه دار یکل و همچنین سازمان تشخیص مالیات می باشد . 
هدف دوره 
تامین نیروی انسانی متخصص مالی محاسباتی و مالیاتی وزارت اقتصادی و دارایی و سایر دستگاههای اجرایی از رده های شغلی ، حسابدار ، کمک حسابرس، کمک کارشناس مالی ، معاون ذیحساب و هم چنین کمک ممیز ، ممیز ، کمک کارشناس مالی و مالیاتی و حسابرس مالیاتی و سایر شاغل صف و ستاد در حوزه فنی ، مالی و اداری در وضعیت مطلوب تحصیلات دانشگاهی در مقطع کاردانی می باشد. 
طول مقطع تحصیلی و شکل نظام 
طول متوسط دوره کاردانی حسابداری با گرایشهای دولتی و مالیاتی 2 تا 3 سال است که دروس آن حداقل در 5 نیمسال برنامه ریزی شده است. 
طول هر نیمسال تحصیلی 17 هفته فعال آموزشی است و هر واحد درس به صورت نظری 17 ساعت و به صورت عملی 34 ساعت خواهد بود. 

دانشجویان از نیمسال دوم تحصیل هر هفته 22 ساعت زیر نظر کارشناسان و افراد خبره ، در مشاغل مختلف و تخصصی وزارت امور اقتصادی و دارایی به کارورزی اشتغال خواهند یافت تا آموخته های نظری خود را با دستاوردهای تجربی کامل کنند.